Rez on videopeli, joka julkaistiin aikanaan Dreamcastille. Jo julkaisunsa aikoihin muistan lukeneeni pelilehdistä "omalaatuisesta rytmipelistä", mutta kyseiset selitykset eivät juurikaan tarjonneet (ainakaan minulle) mitään oleellista kuvaa siitä, mistä pelissä ja sen pelaamiskokemuksessa siten oikein on kyse.

rez2.jpg

Rez on lyhyesti selitettynä "rail shooter", eli "rata-ammuskelupeli". Tälläisellä genretyypillä tarkoitetaan yleensä sellaista pelimekaniikkaa, jossa pelin kulku menee suoraa, "ratamaista" rakennetta pitkin eteenpäin. Rezin tapauksessa se tarkoittaa psykedeelistä virtuaalitodellisuusmaailmaa, jossa pelaajahahmo leijailee tuhoten erilaisia vihollisia. Visuaaliselta tyyliltään Rez on hyvin paljon velkaa mm. Tronille ja 90-luvun lopun trance, techno jne. musiikkivideoille.

Mikä pelistä kuitenkin tekee erityisen mielenkiintoisen, on sen soundtrack ja sen vaikutukset itse pelivisuaaleihin. Jytkivän basson tahdissa tuntuu liikkuvan koko pelimaailma, pelihahmo, käyttöliittymän osat ja pelaajan ohjainkin! (mikä sattuu käyttämään tärinälisäpalikkaa). Lisäksi ammusten lukitseminen ensin vihollisiin ja niiden myöhempi laukaisu tuottaa kyseisen tason soundtrackiin joko äänitehosteita, tai sitten niiden tuottamat äänet suoraan luovat musiikkiin lead-soittimen tai taustabasson osia. Mikä Rezissä onkin niin mukaansatempaavaa on se, että kaikki pelin tapahtumat, visuaalit ja äänet tuntuvat kulkevan yhdessä BPM:ssä.

Erään keskustelun seurauksena innoistuin sitten kokeilemaan Reziä emulaattorissa PC:llä. Emulaatio tuntui jossain määrin toimivan, mutta päätin kuitenkin sitten alkaa etsimään itselleni Dreamcastia. Sellainen löytyikin yllättävän nopeasti, ja ensi viikolla onkin tarkoitus sitten päästä pelaamaan Rezin ohella myös muita mielenkiintoisia pelejä.